Nieuws
Ford Bedrijfswagens: sterk eerste kwartaal,
productnieuws en aanvullende service voor klanten
Ford Bedrijfswagens heeft in Nederland een sterk eerste kwartaal gedraaid. Het totaalaanbod van het uitgebreide modellengamma en de professionele dienstverlening van de Transit Centrum dealers hebben in de eerste drie maanden van dit jaar vooral in de grootzakelijke markt geleid tot verdere groei. Met name de Transit Custom en de Transit waren de beste performers van het merk. Ook de Ranger, International Pick-up of the Year 2020, bereikte een hoger marktaandeel dan in dezelfde periode vorig jaar en is zelfs het bestverkochte voertuig in zijn segment.
NIEUWE FORD PUMA
VERKRIJGBAAR VANAF DECEMBER 2019
Wil jij alles uit het leven halen?
Dat dachten we al.
Daarom hebben wij de PUMA helemaal voor jou ontworpen.
Met een gedurfde SUV-uitstraling en een geavanceerde hybride aandrijving.
Om stil van te worden!
Ford heeft de hagelnieuwe Focus ST naar voren geschoven,
de auto die tot de komst van een nieuwe RS als topper
van de Focus-familie geldt.
De huidige generatie Focus is inmiddels even onder ons en dat betekent dat het tijd is dat Ford een gespierde versie aan de menukaart toevoegt. Bovenaan de ladder komt uiteraard een oppermachtige RS-versie te staan, maar op die versie moeten we nog even wachten. Wel kunnen we vandaag digitaal kennismaken met de nieuwe Focus ST!
De vorige generatie Focus ST had een 250 pk sterke 2.0 EcoBoost onder de kap, een blok dat nu wordt ingewisseld voor een 280 pk en 420 Nm sterke 2.3 Ecoboost viercilinder. Inderdaad: in de basis de machine uit de vorige RS en uit de huidige Mustang. Het maximumkoppel komt vrij tussen de 3.000 en 4.000 tpm. Met die machine sprint de Focus ST in 6 tellen naar een snelheid van 100 km/h, een halve tel rapper dan zijn voorganger. Het vermogen wordt via een handgeschakelde zesbak met tussengasfunctie of middels een zeventraps automaat naar de voorwielen gestuurd. In de transmissie is eLSD-techniek geïntegreerd, techniek die in feite als elektronisch sperdifferentieel fungeert.
De ST valt in diverse rijmodi in te stellen, Slippery/Wet, Normal en Sport. Wie het optionele Performance Pack bestelt, kan de Focus ST ook in ‘Track’ zetten én krijgt een Focus ST met Launch Control. De Sport-knop op het stuurwiel zet de auto direct in de Sport-stand. Ford Performance heeft uiteraard de ophanging en de remmerij onder handen genomen en Ford belooft een directere gasrespons. De remmen hebben aan de voorzijde een diameter van 330mm, achter zijn ze 302 mm groot. Daarnaast is de stuurinrichting 15 procent directer dan die van de reguliere Focus. De dempers aan de voorzijde zijn 20 procent stijver, de exemplaren achter 13 procent stijver.
Vanbuiten is de nieuwe Focus ST natuurlijk te herkennen aan zijn heftigere uiterlijk, maar voor écht extreem spoilerwerk zal je moeten wachten op een nieuwe Focus RS. De centraal geplaatste uitlaat van de vorige ST keert niet meer terug. Het voordeel: de Focus ST is nu ook met een trekhaak te krijgen.
Vanbinnen monteert Ford onder andere een nieuw instrumentarium, een exemplaar met meters voor de turbo- en oliedruk en voor de olietemperatuur, informatie die weergegeven wordt op een 4,2-inch digitaal display. Recaro-sportstoelen zijn van de partij, zetels die te bekleden zijn met stof, leer of met een combinatie van stoffen. Andere sfeerverhogende zaken: een afgeplat stuurwiel, ST-logo’s, aluminium sportpedalen en aluminium accenten en sierdelen. Goed nieuws voor wie graag op pad gaat met bagage: Focus ST komt er ook weer als Wagon!
Eerste meters met… de Ford Fiesta ST
Test: genieten in Zuid-Frankrijk met de snelste Fiesta
Ford Fiesta STFord Fiesta STFord Fiesta STFord Fiesta STFord Fiesta STFord Fiesta ST
Het weer is prachtig, de omgeving is adembenemend en de wegen zijn fantastisch. Het is genieten in Zuid-Frankrijk, maar de grootste attractie is de Ford Fiesta ST. Wát een heer-lijke auto…
Oké, de verwachtingen zijn hooggespannen, maar ik kan nu al zeggen dat de nieuwe Ford Fiesta ST ze waarmaakt én overtreft. Rijden met de ST is genieten van de gretige driecilinder EcoBoost-motor, genieten van het geplof en gegrom uit de uitlaatpijp, genieten van de messcherpe besturing en genieten van het indrukwekkende onderstel, waarmee de grip eindeloos lijkt te zijn. Eerst maar even naar de feiten. De ST is de 200 pk sterke topversie van de Fiesta. Het vermogen wordt geleverd door een driecilinder 1.5 EcoBoost-motor, die gekoppeld is aan een handgeschakelde versnellingsbak. Aanpassingen aan de uitlaat, het onderstel en het uiterlijk maken de ST tot de meest begeerlijke Fiesta van dit moment. En waarschijnlijk ook tot de meest begeerlijke compacte auto die je in Nederland kunt kopen. Het begint al bij het starten. Met een lekker grommetje komt de motor tot leven, de toon is gezet! Ford heeft veel aandacht besteed aan de stoelen, die je meteen omklemmen als je gaat zitten. De eerste twee seconden kan dat wat benauwend voelen, maar zodra je de eerste bocht hebt genomen dan weet je: het klopt. Voor mensen met een wat breder postuur zijn de zetels wellicht iets te krap en de beenruimte achterin is door de dikke leuningen ook iets kleiner. Het is een concessie die je maar voor lief moet nemen. Geloof me, het is het waard.
Geplop en gebrul
De Fiesta ST klinkt lekker van binnen én van buiten. Ford heeft de isolatie onder de achterbank weggelaten om het uitlaatgeluid beter het interieur binnen te laten dringen. Dat is gelukt: geplop in de uitlaat als je het gas los laat, gebrul als je gas geeft en een subtiele klap als je opschakelt. Het is allemaal leuk. Vind je dat vermoeiend? Geen probleem, als je met de rijstandenknop de instelling Normal selecteert dan gaat er een klep dicht in de uitlaat en klinkt de ST iets minder heftig.
Ik ben hier niet gekomen voor de stand Normal, dus de schakelaar gaat snel weer in ‘Sport’. De Fiesta laat zich met idiote snelheden over de prachtige bergpassen rondom Nice jagen. Vanaf het moment dat je de auto start totdat je ‘m parkeert rijd je met een big smile rond. Met de precieze, zware besturing plaats je de Fiesta zeer nauwkeurig in de bocht en de grip van het onderstel lijkt eindeloos. Ja, de wegen zijn werkelijk formidabel en de omgeving is prachtig, dus alles lijkt op deze dag een beetje zonniger te zijn, maar de kwaliteiten van de Fiesta zijn onmiskenbaar. Het is natuurlijk de vraag of je al die pret er ook in Nederland uithaalt, maar als je al de helft van het plezier beleeft dan heb je nog steeds een hele leuke dag. En het fijne is dat de ST niet eens knetterhard is geveerd, je kunt de auto prima inzetten voor dagelijks gebruik.
En dan is er nog die optie op de prijslijst: het Performance Pack met limited slip differentieel. Ik rijd ‘s ochtends in een Fiesta ST zónder deze technische upgrade en vraag me serieus af: kan een ST nóg beter, scherper of fijner rijden? Het antwoord op die vraag lees je binnenkort in onze uitgebreide test.