Adres
Plein 1944 nr. 11
5481 AP SCHIJNDEL
Test: genieten in Zuid-Frankrijk met de snelste Fiesta
Het weer is prachtig, de omgeving is adembenemend en de wegen zijn fantastisch. Het is genieten in Zuid-Frankrijk, maar de grootste attractie is de Ford Fiesta ST. Wát een heer-lijke auto…
Oké, de verwachtingen zijn hooggespannen, maar ik kan nu al zeggen dat de nieuwe Ford Fiesta ST ze waarmaakt én overtreft. Rijden met de ST is genieten van de gretige driecilinder EcoBoost-motor, genieten van het geplof en gegrom uit de uitlaatpijp, genieten van de messcherpe besturing en genieten van het indrukwekkende onderstel, waarmee de grip eindeloos lijkt te zijn. Eerst maar even naar de feiten. De ST is de 200 pk sterke topversie van de Fiesta. Het vermogen wordt geleverd door een driecilinder 1.5 EcoBoost-motor, die gekoppeld is aan een handgeschakelde versnellingsbak. Aanpassingen aan de uitlaat, het onderstel en het uiterlijk maken de ST tot de meest begeerlijke Fiesta van dit moment. En waarschijnlijk ook tot de meest begeerlijke compacte auto die je in Nederland kunt kopen. Het begint al bij het starten. Met een lekker grommetje komt de motor tot leven, de toon is gezet! Ford heeft veel aandacht besteed aan de stoelen, die je meteen omklemmen als je gaat zitten. De eerste twee seconden kan dat wat benauwend voelen, maar zodra je de eerste bocht hebt genomen dan weet je: het klopt. Voor mensen met een wat breder postuur zijn de zetels wellicht iets te krap en de beenruimte achterin is door de dikke leuningen ook iets kleiner. Het is een concessie die je maar voor lief moet nemen. Geloof me, het is het waard.
Geplop en gebrul
De Fiesta ST klinkt lekker van binnen én van buiten. Ford heeft de isolatie onder de achterbank weggelaten om het uitlaatgeluid beter het interieur binnen te laten dringen. Dat is gelukt: geplop in de uitlaat als je het gas los laat, gebrul als je gas geeft en een subtiele klap als je opschakelt. Het is allemaal leuk. Vind je dat vermoeiend? Geen probleem, als je met de rijstandenknop de instelling Normal selecteert dan gaat er een klep dicht in de uitlaat en klinkt de ST iets minder heftig.
Ik ben hier niet gekomen voor de stand Normal, dus de schakelaar gaat snel weer in ‘Sport’. De Fiesta laat zich met idiote snelheden over de prachtige bergpassen rondom Nice jagen. Vanaf het moment dat je de auto start totdat je ‘m parkeert rijd je met een big smile rond. Met de precieze, zware besturing plaats je de Fiesta zeer nauwkeurig in de bocht en de grip van het onderstel lijkt eindeloos. Ja, de wegen zijn werkelijk formidabel en de omgeving is prachtig, dus alles lijkt op deze dag een beetje zonniger te zijn, maar de kwaliteiten van de Fiesta zijn onmiskenbaar. Het is natuurlijk de vraag of je al die pret er ook in Nederland uithaalt, maar als je al de helft van het plezier beleeft dan heb je nog steeds een hele leuke dag. En het fijne is dat de ST niet eens knetterhard is geveerd, je kunt de auto prima inzetten voor dagelijks gebruik.
En dan is er nog die optie op de prijslijst: het Performance Pack met limited slip differentieel. Ik rijd ‘s ochtends in een Fiesta ST zónder deze technische upgrade en vraag me serieus af: kan een ST nóg beter, scherper of fijner rijden? Het antwoord op die vraag lees je binnenkort in onze uitgebreide test.