Geschiedenis

Willem Vugts was de eerste Nederlander die een motor met zijspan had. Simplex 500cc uit ca. 1914. Op 15 mei 1921 kreeg ie een verbaal voor te hard rijden in de bebouwde kom. Hij reed ongeveer 24 km per uur, terwijl de maximumsnelheid in de bebouwde kom 20 km was.

Denkt u ook aan de APK keuring?
Zie hier de gloednieuwe Ford Puma!
Goedkoop tanken, tot wel € 0,17 korting.

Ons pa richtte de eerste leasemaatschappij in Europa op

Automobielbedrijf Vugts is één van de eerste gespecialiseerde dealers in Ford van Nederland. Ton en Wim Vugts vormen de spreekwoordelijke motor van het bedrijf. Als vader Piet in 1980 overlijdt, neemt Ton het bedrijf over. Zes jaar later wordt Wim mededirecteur. De één weet alles van auto’s, de ander is cijferspecialist. Een goede combinatie, zo ondervinden zij.

De familie Vugts is sinds mensenheugenis bekend in Schijndel. In hun geschiedenis vind je zelfs het Sleutjesspook terug, hét spook van Schijndel. Willem en Maria Vugts woonden met hun twee zonen, Martin en Piet en dochter Henny aan de Kloosterstraat Schijndel. Opa Willem werkte omstreeks 1910 als de plaatselijke hoefsmid en had daarnaast een café en een winkel met een breed assortiment aan allerlei metaalvoorwerpen.

Van ijzerwaren tot gereedschap en ook voor fietsen was je hier aan het juiste adres. Later breidde hij zijn assortiment uit met motoren. En nog later, in de beginperiode van de auto, kwamen daar ook auto’s bij. Omdat je als lokale smid met metaal kon omgaan, gingen mensen wanneer zij stukken hadden aan hun motor of auto automatisch naar Vugts. Volgens de statuten van de Kamer van Koophandel dateert het autobedrijf Vugts uit 1921. Naast verkoop en reparaties van auto’s is Vugts tot 1984 ook taxibedrijf geweest.

Plein 1944, nummer 11

Tijdens WOII werden zowel het woonhuis van de familie Vugts als de winkel, de werkplaats en het café meerdere malen gebombardeerd. Het geheel was nagenoeg verwoest. Op een gegeven moment kwam de gemeente met het voorstel om het winkelgedeelte te verplaatsen naar de Hoofdstraat. Zoon Martin nam de winkel ‘Vugts Warenhuis’ over, in de volksmond ook wel ‘Bazaar Vugts’ genoemd. Zoon Piet zocht nog een onderkomen voor de werkplaats en voor de verkoop van auto’s.
Anno 2008 is het familiebedrijf hier nog steeds gevestigd: Plein 1944 nummer 11 In 1955 begon Piet met de bouw en in 1956 was de officiële opening van Vugts Automobielbedrijf. Naast verkoop en verhuur van auto’s had hij een benzinestation en een taxibedrijf. In datzelfde jaartal trouwde hij ‘zijn’ Mariet. Naast het runnen van het huishouden, deed Mariet de bedrijfsadministratie. Ze kregen twee zonen: Wim en Ton, de huidige eigenaren van het autobedrijf. Het gezin Vugts woonde boven de zaak.

Ford

“Vanaf het begin zijn wij gespecialiseerde dealer in Ford geweest”, vertelt Ton trots. “Zo is ‘ons’ pa één van de oprichters van de eerste leasemaatschappij in Europa. Dit speelde zich af in de jaren zestig. De Nederlandse Lease Combinatie (NLC) was opgezet door de Nederlandse Ford dealers. Het concept was afkomstig uit Amerika en was uniek voor die tijd. Pa Piet is hier vrijwel direct uitgestapt. Hij begon vanuit zijn bedrijf een eigen leasetak. Nog steeds leasen en verhuren we auto’s.”

Paplepel

Ton: “Als kind was ik altijd te vinden in de werkplaats. Het sleutelen aan auto’s is mij letterlijk met de paplepel ingegoten. Net zoals autorijden. Als er een auto opgehaald moest worden, dan deed ik dat gewoon. In principe was het de bedoeling dat ik, na mijn opleiding aan de IVA, ervaring zou opdoen bij andere bedrijven. Helaas was onze vader toen al zo ziek, dat ze me
thuis niet konden missen. Op mijn 19e ben ik in de zaak gegaan. Ik heb nog een jaar mogen samenwerken met ons pa. In 1980 is hij overleden. In één keer was ik de dealer van Nederland. Zo’n grote verantwoordelijkheid maakt je snel volwassen.”

Achter de schermen

Wim was veel minder een automan. Hij ambieerde het leraarschap en volgde een opleiding aan de Pedagogische Academie.
“De banen voor leraar lagen toentertijd niet voor het oprapen”, vertelt Wim. “Na mijn opleiding moest ik in dienst. Hierna heb ik een jaar voor de klas gestaan. Uiteindelijk belandde ik voor halve dagen op kantoor bij de PNEM en hielp de rest van de tijd mijn moeder met de bedrijfsadministratie. Toen mijn moeder volledig stopte met haar werkzaamheden, ben ik met hele dagen thuis gaan werken. Sinds 1986 ben ik mede-eigenaar van Vugts Automobielbedrijf. Ik zorg ervoor dat alles achter de schermen goed verloopt. Ton is degene die zich bezighoudt met de in- en verkoop van de auto’s en de reparaties.”

Respect en vertrouwen

“Doordat onze taken zo verschillend zijn, lopen we elkaar niet voor de voeten”, legt Wim uit. “We respecteren elkaars beslissingen en vertrouwen op het inzicht en de deskundigheid van de ander. Bovendien kun je als familie makkelijker de waarheid tegen elkaar zeggen. Wanneer wij een conflict hebben, kan het wel eens knallen. Maar elk conflict wordt uitgesproken.”

Toekomst?

“In de loop der jaren hebben we met alle mogelijke economische winden meegewaaid. Daaruit blijkt dat we in principe altijd ons hoofd boven water kunnen houden, mits we ons werk goed blijven doen en zorgen dat onze klanten tevreden zijn. Doordat we een relatief kleine onderneming zijn, zijn we minder kwetsbaar voor economische grillen”, aldus Wim. “Overigens hebben we dat ook te danken aan de flexibiliteit van het personeel”, vult Ton aan. “In totaal werken we met elf mensen. Hier heerst een echte ‘met-z’n-allen-de-schouders-eronder’ mentaliteit.” En de toekomst? “Misschien dat we ooit nog eens gaan verhuizen. maar voorlopig gaan we gewoon op dezelfde voet verder. Dat bevalt ons prima”, besluit het tweetal eensgezind.